Tuesday, July 05, 2011

Terms and Condition Bila Bersahabat

Hi guys!!!
This post will be the 1st post for this month, (hurm... nak crita pasal ape eyh kali ni??? 0_O)

Ok... kita crita pasal rules bila bersahabat (erk!!! ade rule meyh bila bersahabat???) and criteria sahabat yg baik (bersahabat pon nak memilih ke???)... (Terus tulis post title :D )

There's a lot of different between SAHABAT and KAWAN, today saya nak bercerita pasal SAHABAT bukan KAWAN. SAHABAT adalah KAWAN kita, tp KAWAN belom tentu mampu jadi SAHABAT kita. ( Sama je macam different antara CINTA & SAYANG).

Back to our topic...
Now, saya cerita dulu rules bila nak bersahabat:

  • RESPECT: ini paling pengting, bila kita nak bersahabat kita perlu tahu how to respect your friends. Kita semua manusia ade masa kita perlukan ruang utk keinginan dan kehendak sendiri. Tak semua perkara dalam hidup kita, kita bole kongsi dgn org lain. So hormati dia, bila ada yg dia xnak berkongsi.
  • TRUST: dalam apa jua relation kepercayaan itu penting, kalau xpercaya dgn org...kamu cuma mmpu berkawan xkan mampu bersahabat.
  • IKHLAS: bila mau bersahabat biar la ikhlas, bukan sebab pangkat, darjat or harta or etc... bia kt bersahabat sbb kita mau bersahabat n tiada niat2 yg tersurat, tersirat mahupon tersumbat... sbb persahabatan yg x ikhlas takkan pernah berkekalan.
  • SETIA: jgn ingt ber'couple' jer perlu setia, dlm bersahabat pon perlu setia (tapi bukan bermaksud x bole bersahabat dgn org lain dlm masa yg sama). Setia yang saya maksudkan, kamu akan selalu ade untuk sahabat kamu, xkira masa senang atau masa susah dia. Mungkin kdg2 dia perlukan ruang utk diri sendiri, tp ada masanya dia perlukan sahabat selalu ada di smping dia dan jgn pernah mengkhinati sahabat anda even 1 hari persabahatan tu tak serapat sebelumnya. contohnya la, mungkin masa rapat kita da berkongsi byk rahsia bersama, tp bila persahabat tu mula goyah kita bercerita dgn org lain kelemahan or rahsia sahabat kita. Tak elok membuka aib manusia yang lainnya, tak ade yang lebih mngaibkan bagi seorang manusia apabila dia mengaibkan manusia yang lain... ingat tu ya V(^_^)V


Now saya nak listkan serba sikit criteria sahabat yang baik:

  • Bila kita senang dia hanya memerhati (tapi jangan la ko tak mencari dia, nmpk sgt ko tu kacang lupakan kulit) tapi bila kita susah dia orang yang pertama muncul di depan kita.
  • Dia tak pernah memandang rendah dengan kekurangan kita, sebaliknya akan terus bersama kita dan memberi kita semangat utk teruskan kehidupan.
  • Dia selalu menjaga maruah kita walaupun maruah dia sendiri yang menjadi taruhan.
  • Dia takkan pernah meninggalkan kita bila dia senang dan mencari bila hanya dia susah.
  • Dan bila ada perselisihan faham antara dia dan kita, dia akan cuba mengalah utk menjernihkan keadaan even dia tak salah. (ini kalau ko sendiri bodoh la... kalau salah pandai2 la mintak maaf xperlu ada ego dlm bersahabat... bole slow talk ape... dia mesti bole maafkan ko punye...)

Bila kita perlukan SAHABAT, kita juga perlu menjadi SAHABAT kepada yang lainnya. Kalau sendiri tak mampu menjadi SAHABAT yang baik, jangan harapkan diri sendiri mendapat SAHABAT yang baik.

"When U need a good friend, U must be a good friend to others"

That's all utk diz post, nnt saya pikir lagi apa yg saya mo post :D

See Yaaa!!!

No comments:

Post a Comment