Tuesday, October 11, 2011

Which 1 is Better?

Ok kali ni aku nak kongsi dgn korang ke'confius'an aku. Ni pasal keje la or future utk career aku. Baru2 ni aku dpt offer keje kat 1 of well known company kat Malaysia, gaji n benefits yg that company offer sgt2 lah menarik utk aku. The problem is bila aku submit resign letter kat HOD (Head of Department) aku, HOD aku and Operation Manager aku nak offer aku a better salary. Sampaikan she (HOD aku ni pompuan ye) asked me, " What you want us to give u, to make u stay?"

Phew... terus rasa macam aku terpikir. Penting sangat ke aku kat sini weyh sampai macam tu sekali diorg nak offer aku??? Aku tak de la lama sangat kat sini, just dlm 2 years and 1 month je kot. Tapi, MOSTLY task aku masa aku kat sini mmg xde org backup. Memang masa aku start keje kat sini, aku bole dikirakan sgt2 fresh la... sbb baru abis study. Dari aku x berapa tau pasal nak buat keje, sampai la skrg aku da byk sgt belajar kat sini.

MIS Family... Aku sgt2 syg dgn diorg nih


Kalau pasal team member (MIS Family) plak, aku tak pernah ade prob... even diorg semua Chinese, diorg sgt2 baik dengan aku, no discrimination at all. Aku sgt2 happy masa aku kerja kat sini. Dan bole ckp aku rasa aku prefer utk trus keje mcm ni je. Dari keje kat government yg mostly cuma mkn gaji buta and ade makcik2 yg suke ngumpat. Phew... very the rimas u know. Tapi new offer bukan la kat government pon... still private la... Tapi kalau sebut nama company for sure sume org tau.

Masalah aku sekarang, HOD aku yg mcm memujuk aku... dia ni pompuan and dia punya sifat keibuan sgt2 lah terserlah especially bila dia personally bercakap dgn aku, kdg2 buat aku rasa sebak (Jangan tak tau, aku menangis bila dia tanya aku kenapa nak berenti)... ngehehehe... (Sy budak cengeng, standard la tu :P ) banyak kali dia tanya aku, aku x happy ke keje dgn dia... aku tau dia da byk fight utk adjustment salary aku. Haish... dia la buat aku rasa sangat2 serba slh skrg ni.

Haish... kalau korang kat tempat aku kan? Ape korang nak pilih. Kerja kat tempat baru with new working environment and new team mate or stay with current company and current team mate?

Sekarang salary yg both company ni offer da mostly sama, after plus minus mmg da lebih kurang da. Cuma benefit la ade different... Annual leave pon x sama (current company aku lagi byk annual leave). Aku da konfius nih... =_=" Abis lah aku... T_T



7 comments:

  1. for me stay... sebab dari segi leave saja beza dan jugak sini anda dah kerja lama so dah tau dahhh selok belok kat company sekrang yg di sana kita tak tau apa yg menanti .... ok~! Chearrr~!!!

    ReplyDelete
  2. in term of basic salary mmg da hampir sama,tp kalau berbalik dgn benefit... new company tu lg better la... leave plak company lama lg better.tp tu la skrg tgh tunggu how much current company btol2 nak buat counter offer. both ade pro n cont...

    ReplyDelete
  3. >okay...first aku ckp..lagu ko buat aku mabuk la wey..hahahahaha

    mmm...jngan pandang pada gaji smata-mata..memang tu yg penting..tapi ilmu dan upgrade diri tu kepuasan yg dlm hidup ni perlukan...kalo aku, bila ada peluang yg baru aku akan cuba...sbb kita tdak tau yg baru tu hikmah utk kita capai impian kita...kalo aku la...yg lama tu aku jd kan pengalaman hidup utk buku2 catatan hidup aku..sampai bila juga nak bermanja dan menetap kat 1 tempat...sunnah nabi jika berhijrah utk kemajuan...see...

    ReplyDelete
  4. AFRN ARFFN said >okay...first aku ckp..lagu ko buat aku mabuk la wey..hahahahaha

    mmm...jngan pandang pada gaji smata-mata..memang tu yg penting..tapi ilmu dan upgrade diri tu kepuasan yg dlm hidup ni perlukan...kalo aku, bila ada peluang yg baru aku akan cuba...sbb kita tdak tau yg baru tu hikmah utk kita capai impian kita...kalo aku la...yg lama tu aku jd kan pengalaman hidup utk buku2 catatan hidup aku..sampai bila juga nak bermanja dan menetap kat 1 tempat...sunnah nabi jika berhijrah utk kemajuan...see...

    ReplyDelete
  5. Ok nell... aku memahami... so far mmg aku nak move on la... cuma rs serba salah yg menebal tu dgn HOD aku... aku ni da la cpt touching bab2 cam tu... ngehehehe...

    btw thnx utk pendapat2 korang

    ReplyDelete
  6. Da... ni tetap da... asst. manager i pon sokong i move on... lg pon dia ckp future company to a good company... so xkan pandang belakang da... sbb bila my idol da ckp mcm tu... rugi kalau i tolak. dia da byk ajar i utk survive dlm career I, when he said it's good chance for u to move on. Dgn big smile la i yakin i akan move on

    ReplyDelete